måndag 22 februari 2010

Bonden hjärta konsumenten


Avståndet mellan bonde och kund är alldeles för långt. Men jag vill påstå att det ligger lika mycket på bonden att göra något åt det. Som det fungerar idag så har bonden bara en kund och det är slakteriet. Vart köttet sedan tar vägen står skrivet i stjärnorna. Det är inte bra. Köttuppfödningen och variationen på produkterna från gårdarna behöver utvecklas, men väldigt få driver den utvecklingen. Ta t ex topprestaurangerna i Sverige som inte hittar ett tillräckligt fint kött här hemma, dvs rejält marmorerat. De importerar t ex från Polen! Hur många nötköttsuppfödare känner till det? Mitt tips till dem är att sluta förlita sig på att slakterierna är kompetenta nog att bedöma vad som är lönsamt för bonden. Konsumenterna är ingen homogen grupp. De kanske vill ha raskött Angus eller Hereford, marmorerat, magert, billigt, dyrt, Omega 3 rikt mm, mm. Var finns anpassningen till marknaden? På med ledartröjan svenska bönder. Konkurrensen är fri och det vet man både på Irland och i Polen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar