tisdag 22 februari 2011

Vinna eller försvinna?


Lönsamheten ligger bara runt hörnet

Jag har haft förmånen att få vara med om en fantastisk resa. I mitten av 90-talet drev jag tillsammans med make och barn ett lantbruk med mjölk och kött-produktion. Tiderna var rätt goda, vi skickade mjölken till vår enda kund, mejeriet och köttet till vårt lokala föreningsslakteri. En ganska lugn och trygg tillvaro. Vi investerade och trodde stenhårt på framtiden. 1999 hade vi varit med i EU i fyra år. Priserna på mjölk och kött störtdök och uppgivenheten blev allt större för varje lokalt föreningsmöte som hölls. Var fanns framtidstänket? Hur skulle våra företrädare tackla den nya konkurrensen? Jag och många av mina kollegor var besvikna och arga över uppgivenheten och hur lätt våra företrädare la sig platt på marken inför den nya konkurrensen.

I butikernas köttdiskar såg det bedrövligt tråkigt ut. Allt i en enda salig blandning av sega, hårda , möra eller torra biffar. Hade du tur kunde du få en mör köttbit, men chansen var liten. Det här ville jag ändra på och i maj 1999 startade jag och några andra entusiaster företaget Hälsinge Lantkök och vi började bygga varumärket Hälsingestintan. Vi sorterade köttet efter högsta kvalitet och hängmörade som förr i tiden. Jag kan lova att många i branschen skrattade gott åt detta försök att ge sig in i den tuffa köttbranschen. Själv var jag full av tillförsikt att det här skulle vi fixa lätt.

Men de första åren blev en tuff skola, med motgångar i varenda hörn. Bångstyriga slaktare och transportörer som säkert än idag skrattar åt hur mycket de kunde fakturera per kilo. Ja listan kan göras lång över alla tuffa hinder och över hur min brist på erfarenhet gav dålig lönsamhet. Men skam den som ger sig. Jag lärde mig på vägen och nu efter mer än 10 år i branschen är Hälsingestintan ett väl etablerat varumärke hos såväl butikernas inköpare som slutkonsumenterna. Skälen till att vi lyckats så bra sitter inte alls bara i att köttet är fint. Det är förmågan att skapa relationer med butiker och konsumenter som är nyckeln. Det spelar ingen roll hur fint köttet är om man inte kan sälja det.

Under tiden som Hälsingestintan gjort sin resa har mjölk och köttproduktionen i Sverige minskat i en rasande takt. Vi producerar inte ens 50% av det nötkött som konsumeras i Sverige. Det hade behövts många företag som vårt för att hålla det utländska köttet stången.

Konsumenterna har en massa olika önskemål och synpunkter på vilket kött de vill köpa. Det är en fråga som verkligen engagerar. Alla tycker någonting om kött och det finns färska undersökningar som visar att kunder ofta väljer sin butik utefter utbudet i köttavdelningen. Vilken fantastisk chans för de svenska nötköttsproducenterna! Konsumenterna har olika köpbeteenden vid olika tillfällen. På måndagar är det billigt och snabbt som gäller, på helgen vill man lyxa till det och då är priset ofta underordnat. Medvetna val av råvaror är en stark trend. Du är det du äter. Det är status att bjuda hem vänner och kunna berätta storyn om både köttet och vinet.

Jag vill påstå att nötköttsuppfödarna i vårt land generellt är okunniga om vad marknaden egentligen efterfrågar. Men det måste ni ändra på för det är enda chansen till en lönsam framtid. Det finns ständig efterfrågan på nya nischer. Vi får ofta påstötningar från marknaden : kan ni leverera ett visst antal djur av en specifik ras i veckan? Och vi måste svara nej varje gång, för det finns ingen samordning och väldigt få initiativ till kontakt ifrån lantbrukarnas håll. Samtidigt hör man ständigt från både lantbrukare och köttbranschen att folk bara frågar efter lägsta priset. Låt mig nu slå hål på den myten: Det är inte sant. Priset kommer rätt långt ner på listan när konsumenten väljer kött.

Mitt råd till er är att ta kontakt med marknaden på ett eller annat sätt. Ta själva reda på vad som efterfrågas. Gå hem och prata ihop er, slå er samman och ta fram det marknaden vill ha. Då får vi svenska premium-koncept som ligger i framkant och som kan bli långsiktiga och lönsamma.

För att lyckas behöver ni lära er mer om marknaden, produktutveckla och

se till att ni klarar jämna leveranser över året. Ingen kan lyckas på en marknad utan att investera i den. Ta initiativet och sitt inte och vänta på vad som ska hända med gårdsstöd mm. Det är ett produktionsinriktat tänk som stämmer dåligt med marknadens efterfrågan. Svenska bönder ni har en fin djurhållning som ni kan vara stolta över. Kanske borde ni tänka som jag gjorde: Om ingen annan gör det så får vi väl göra det själva. Sträck på er, kavla upp ärmarna och sätt igång jobbet för att stärka er egen lönsamhet. Det finns oändliga möjligheter om ni är beredda att jobba för det.

Britt-Marie Stegs, grundare av varumärket och konceptet Hälsingestintan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar