måndag 25 januari 2010

Grisens liv


Sitter vid mitt kontorsfönster och ser ut över gnistrande vit snö, blå himmel och sol. Hmm.. vad gör jag här inne? Jo det ska jag tala om...tar noga reda på hur en svensk gris egentligen har det jämfört med en, dansk, engelsk eller tysk. Inser att jag ovillkorligen skulle välja en svensk bondgård om jag vore gris. Hör här: på den danska grisen klipper man av knorrarna på nyfödda grisar, utan bedövning. Man har "sällan" strö över huvud taget. Grismamman är fixerad i upp till 160 dagar om året. Dvs kan inte ens vända sig och då har de danska grisarna faktiskt det bättre än i övriga EU!

Den svenska grisen då? 40% större yta att röra sig på. Det är lag på att alla! grisar ska ha halm, grismamman får bygga bo när hon ska föda. Och behöver jag säga det..knorrarna får sitta kvar. Vad väljer du när du står där i köttdisken? Är du säker på var köttet kommer ifrån? Om inte säg till i butiken - det är din rättighet att få välja och grisarnas rättigheter dem bevakar du genom dina val.

4 kommentarer:

  1. Det är klart att man vill att grisarna ska ha det bra. Jag väljer endast kött som jag vet var det kommer ifrån.

    SvaraRadera
  2. Jag var och handlade på ica i skara i helgen och de hade en skylt ifrån hälsingestintan med vilken uppfödare som levererat köttet. Det tycker jag var hur bra som helst då vet man att uppfödarna är stolta att leverera ett bra kött.

    SvaraRadera
  3. Ja tänk om det vore så bra att man kunde veta att grisen levt ett bra liv för att den fötts upp i Sverige. Tyvärr tycker jag att den senaste tidens rapporteringar om hur det egentligen står till på de svenska grisgårdarna visar på att verkligheten inte överensstämmer med din beskrivning. Att danska grisar har det sämre än våra, men bättre än övriga Europas garanterar ju inte att svenska grisar haft det bra eller hur? Så länge det inte finns en mycket större transparens i den svenska köttindustrin, kanske framförallt på grisuppfödningsfronten, så kommer i alla fall jag att uteslutande handla gårdsmärkt griskött för att känna mig säker på den etiska aspekten.
    Att det sitter en svensk flagga på köttpaketet betyder tyvärr inte så mycket längre.

    SvaraRadera
  4. Du som är tveksam till om svenska grisar är en garanti för att de haft det bra har helt rätt. Den senaste tidens granskning av branschen visar motsatsen. Gårdsmärkt gris är helt klart önskvärt. Men jag vidhåller att en svensk gris generellt har det mycket bättre. Det som visats upp är de som bryter mot lagen. De allra flesta gör inte det. Vi känner många bönder som verkligen bryr sig om sina djur.

    SvaraRadera