fredag 28 maj 2010

Har djuren det bra? Vad ska man tro på?

Läste i ATL att Statens Lantbruksuniversitet inrättar en lektorstjänst i djuretik. Det är bra att man fokuserar på detta som faktiskt många konsumenter bryr sig om.


Djuromsorg är människans ansvar. Punkt och slut. Det är människans inställning och förhållningssätt till djurens väl som är det enda som betyder något. Min uppfattning är att det har större betydelse vilken inställning djuruppfödaren har än om det är ekologiskt eller inte.
Vad som betyder något är om djuren har bra luft, rent och torrt, med mycket strö. Tillgång till friskt vatten. Tillgång till beteshagar med skog eller vindskydd. Daglig tillsyn och att vidta nödvändiga åtgärder så fort något inte står rätt till. Djur kan bli sjuka på olika sätt precis som vi människor. Då behöver de hjälp.
De bästa djurvännerna är de bönder som vi svenska konsumenter vill ha. De går att finna såväl på en vanlig svensk bondgård som på en ekologisk. Framtidens uppfödare måste göra sin hemläxa och ställa sig själv frågan: Bryr jag mig verkligen om djuren? Gör jag allt jag kan för djuren? Om svaret är ja, finns det en framtid, annars inte.

1 kommentar:

  1. Helt rätt, ekologiskt eller konventionellt spelar ingen roll för konsument. Kvalitet för kunden är att få rätt information om hur om hur djuren har och haft det. Att informationen skall vara god djuromsorg från början till slut. Vi som har djurögat för djurens bästa skall vara stolta för det och lyftas fram. Den som svarar nej på din sista fråga må lämmna branchen/

    SvaraRadera